DYSCALCULIE BIJ JONGEREN
DYSCALCULIE BIJ JONGEREN
Bij rekenstoornissen is er sprake van een achterstand voor specifieke rekenvaardigheden. De achterstand is hardnekkig en kan niet verklaard worden door andere problemen (zoals verminderde cognitieve capaciteiten). Dyslexie en dyscalculie komen vaak gecombineerd voor.
GEVOLGEN VAN DYSCALCULIE
De intelligentie kan verkeerd worden ingeschat. Wanneer een leerstoornis niet ontdekt en/of erkend wordt en wanneer geen hulp geboden wordt, kunnen emotionele problemen (faalangst, negatief denken, gedragsproblemen, …) ontstaan. Doordat rekenen moeilijk is en vaak traag verloopt, kunnen er op school, ondanks de intelligentie, problemen ontstaan met leren. Veel vakken vragen extra inspanning van de jongere. Slecht rekenen is een beperking bij het volgen van een studie; dyscalculie kan dus gevolgen hebben voor de studiekeuze en uiteindelijke beroepskeuze. Als leerstoornissen vroegtijdig gesignaleerd worden en er wordt adequate hulp geboden kan de uitingsvorm beperkt zijn. Vroegtijdige, effectieve hulp is heel belangrijk.
ATTEST DYSCALCULIE
Bijna elke school die leerlinggericht onderwijs wil verstrekken past een vorm van leerlingbegeleiding toe. Het "attest" of "gemotiveerd verslag" bevat samen met het diagnoseverslag alle elementen die voor een school een beleid aangepast aan de individuele leerling mogelijk maken: handelingsplan, taakverdeling en een lijst van hulpmiddelen en -materialen. Het dyscalculie attest ziet er als volgt uit. Het is gesneden op maat van de individuele leerling en wordt uitgeschreven nadat uitgebreid onderzoek is verricht naar o.a. persoonlijkheid, intelligentie, geheugensterkte, concentratievermogen, geautomatiseerde kennis, rekenvaardigheid en probleemoplossend vermogen. Aansluitend bij de persoonlijke troeven en tekorten van de individuele leerling wordt bepaald welke redelijke maatregelen wenselijk zijn. Tot de voornaamste mogelijkheden behoren: meer tijd geven voor het afleggen van toetsen en examens, het mondeling afleggen of toelichten van toetsen en examens, toelaten van het gebruik van een rekenmachine, vrijstellen van het kennen van formules uit het geheugen, …