11de TOL congres: Moeder waarom leRen wij? : 4 oktober 2024

Binnenkort meer informatie!

Nieuw: vormingsdagen

18 en 25 oktober 2023

Binnenkort meer informatie!

TOL congres 7 oktober 2022

Moeder, waarom leRen wij?

Concertgebouw Brugge

Op 7 oktober 2022 vindt voor de 10e keer het TOL-congres ‘Moeder waarom leRen wij?’ plaats. Dit congres gaat door in het Concertgebouw van Brugge. Het congres slaat een brug tussen iedereen die zich inzet voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het TOL-congres is in Vlaanderen uitgegroeid tot het belangrijkste congres voor leerkrachten en hulpverleners over thema’s als leerstoornissen, ontwikkelingsstoornissen en emotionele problemen. Daarnaast is er ook een uitgebreide en kwalitatieve vakbeurs op het congres. We verwelkomen telkens ongeveer 1000 deelnemers uit Vlaanderen en Nederland. Op deze jubileumeditie geven opnieuw verschillende professoren en experten een boeiende lezing over hedendaagse topics.

Programma 2022

Moderator : Xavier Taveirne

  • 9u00

    WELKOM

    Burgemeester D. Defauw
  • 9u15

    DYSLEXIEPARADOX

    Prof. Dr. P. Ghesquiere
    Vertrekkend vanuit de zogenaamde dyslexie-paradox bespreken we in deze voordracht of en hoe we dyslexie kunnen voorspellen en met welke preventieve interventies we eventueel ernstige leesproblemen kunnen voorkomen. We besteden daarbij onder meer aandacht aan de resultaten van ons recent longitudinaal onderzoek naar dyslexie en de effecten van preventief gamen bij kleuters met een cognitief risico op dyslexie. We staan ook stil bij de praktijkimplicaties van de resultaten van dit onderzoek.
  • 10u00

    BREIN : BROKKELBREIN

    Prof. dr. T. Compernolle
    Het wetenschappelijk onderzoek is glashelder: altijd verbonden kunnen zijn fantastisch is voor het leren, maar altijd verbonden zijn is er een ramp voor. Ons denkbrein kan niet multitasken. Punt. De continue interrupties leiden tot een versnipperde aandacht, een brokkelbrein, en een rampzalig verlies van intellectuele productiviteit, creativiteit, geheugen en een toename van stress. De oplossing is dat kinderen, én volwassenen leren “blokken”, batch-tasken, waarbij denkwerk, zoals leren, beschermd wordt tegen alle interrupties. Op die manier krijg je een perfecte synergie tussen ons verbazend brein en onze prachtige technologie.
  • 10u45

    PAUZE

  • 11u30

    LEREN SCHRIJVEN : Lateralisatie en schrijfmotoriek

    Prof. dr. H. Van Waelvelde
    “Lateralisatie heeft vaak mythische eigenschappen gekregen in het licht van schrijfmotorische problemen en andere ontwikkelingsstoornissen. Wat vertelt de wetenschap ons hierover? En wat zijn de hedendaagse inzichten omtrent de aanpak van kinderen die moeite hebben met het leren schrijven.”
  • 12u00

    PLANTING LANGUAGES - Meertalig opvoeden, een actuele visie

    S. Verrijkt, Logopediste
    Planting Languages is een Europese Erasmus+ samenwerking van vijf partnerorganisaties met expertise op het gebied van meertaligheid in het gezin. Hierbij werd het denkkader rond ‘Family Language Policy’ in een concreet stappenplan omgezet. Het resultaat is een set materialen om meertalige ouders van jonge kinderen te ondersteunen bij het maken van de juiste taalkeuzes en te zorgen voor een taalstimulerende en motiverende omgeving voor hun kind. In deze presentatie schetsen we de krijtlijnen van de actuele benadering en ontwikkelde tools.
  • 12u30

    LUNCH

  • 14u00

    JONGEREN EN SOCIALE MEDIA - Vind ik (niet zo) leuk

    Prof.Dr.S. Eggermont
    Jongeren ongelukkig door sociale media” Zo’n krantenkop laat geen twijfel bestaan over een link die wel vaker wordt gelegd, een link tussen sociale netwerksites en hoe jongeren zich voelen. Maar bestaat zo’n verband echt? Recent onderzoek suggereert van wel. Maar niet altijd zoals men zou verwachten. Onderzoek geeft inderdaad aan dat wie veel tijd op sociale media doorbrengt een relatief wat lager psychisch welzijn vertoont. Ons recenter onderzoek toont echter evengoed aan dat het ook een andere richting uitgaat, afhankelijk van wie precies, maar ook de manier waarop jongeren sociale media gebruiken.
  • 14u45

    FAALANGST EN PERFECTIONISME - Oplossingsgerichte aanpak

    G. Lefevere, klinisch psycholoog
    Perfectionisme en faalangst lijken verbonden met elkaar. Wat hebben ze ons te leren? Als we door de visie van inzet en evenwicht kijken, zien we andere facetten die aanzetten tot ander handelen. Dit handelen stapt af van een ‘deficitmodel’ en maakt plaats voor een ‘competentiemodel’.
  • 15u15

    MEET YOU IN THE METAVERSE - Leren in de toekomst in een nieuwe dimensie

    P. Van Leugenhagen, VR/AR-expert
    Blockchain, NFT’s, VR en web 3.0. De wereld van de technologie klinkt zo stilaan als een sci-fi scenario, hoewel dit eigenlijk allemaal stukjes zijn van een heel logische puzzel. De optelsom van al die nieuwe technologie is wat we het Metaverse noemen: een 3D-wereld die zelfs voorbij het virtuele gaat en ons begrip van realiteit totaal herschikt. In deze keynote stelt Van Leugenhagen alle puzzelstukjes van het Metaverse voor en geeft je een idee van alle mogelijke toekomsten die we in die uitgebreide realiteit zullen beleven. De wenselijke en minder wenselijke toekomsten. Als founder van yondr — een autoriteit op vlak van AR en VR — is Van Leugenhagen perfect geplaatst om de mogelijkheden van de tech-toekomst helder voor te stellen aan zij die ze mee willen vormgeven.
  • 16u00

    RECEPTIE 30 j. TOL en 10 de TOL congres

Tarieven

EARLY BIRD

tot 9 juli 2022

Individueel ticket: 130 euro

Groep 10-19 deelnemers: 117 euro

Groep 20- 29 deelnemers: 104 euro

Groep >30 deelnemers: prijs op aanvraag

Streaming ticket: 95 euro

NORMAAL TICKET

na 10 juli 2022

Individueel ticket: 155 euro

Groep 10-19 deelnemers: 140 euro

Groep 20-29 deelnemers: 125 euro

Groep > 30 deelnemers: prijs op aanvraag

Streaming ticket: 115 euro

Gastsprekers 7 oktober 2022

Prof. T. Compernolle

Dr Theo Compernolle, is arts, neuropsychiater, psychotherapeut en auteur. Hij doctoreerde aan de Universiteit van Amsterdam met het proefschrift “Stress op de middelbare school”. De eerste helft van zijn carrière richtte hij zich op kinderen, adolescenten en hun gezinnen.

Hij zet(te) zich altijd in om wetenschappelijke kennis zo breed mogelijk te delen, niet alleen met universiteitsstudenten en therapeuten, maar ook met het grote publiek in vele honderden lezingen. Hij schreef daartoe ook boeken zoals “Je kind kan het zelf” “Zit Stil”, “Alles went, ook een adolescent”, “Stress: Vriend en Vijand”, “Ontketen je brein”, “Zo haal je meer uit je brein”, voor leerkrachten “Van brokkelbrein naar focus” en heel recent voor ouders: “Ontketen het brein van je kind”. Meerdere werden bestsellers en longsellers.

Hij was onder meer Suez Chair in Leadership & Personal Development aan de Solvay Business School (Brussel), adjunct-professor aan het INSEAD en het CEDEP (Fontainebleau, Frankrijk), gasthoogleraar aan de Vlerick School en hoogleraar aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Info: www.compernolle.com

Sofie Verrijkt
Logopediste bij VZW Foyer

Sofie Verrijkt werkt als logopediste bij vzw Foyer. Zij maakt hier deel uit van team PIM (Partners in Meertaligheid). Daarnaast is zij ook zelfstandige in een groepspraktijk voor logopedie.    

Planting Languages: Meertalig opvoeden, een actuele visie 

Prof. H. Van Waelvelde
Prof. U Gent, , Pediatrisch Kinesitherapeut

Prof. Dr. emeritus Hilde Van Waelvelde was 13 jaar werkzaam in de klinische praktijk, onder andere als kinesitherapeut in het Buitengewoon Lager Onderwijs. In 1996 startte zij met les geven aan de hogeschool opleiding Kinesitherapie.

In 2004 behaalde zij haar doctoraat met het proefschrift “Developmental Coordination Disorder (DCD): Underlying Mechanisms”. Sinds 2007 is zij verbonden aan de Universiteit Gent waar zij actief is in het onderwijs in de pediatrische kinesitherapie. Haar onderzoek was voornamelijk gericht op DCD en andere milde neuro-motorische stoornissen.

Zij is (co-) auteur van diverse publicaties over DCD.

Sinds kort is zij op emeritaat.

Prof. P. Ghesquière
Gewoon Hoogleraar Orthopedagogiek, KU Leuven

Pol Ghesquière is Gewoon Hoogleraar Orthopedagogiek (leerstoornissen - deontologie en beroepsethiek) aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. Zijn onderzoek richt zich voornamelijk op de cognitieve factoren gelinkt aan dyslexie en dyscalculie en hun neurobiologische basis, screening  en diagnostiek bij specifieke leerproblemen, effectieve instructie en remedial teaching voor kinderen met lees-, spelling- en rekenproblemen.

Hij is Academic Fellow van de International Academy for Research in Learning Disabilities(IARLD). Als voorzitter van het Netwerk Leerproblemen Vlaanderen en als lid van het wetenschappelijk adviesorgaan van Dyslexia International (een NGO erkend door UNESCO), probeert hij ook beleid en praktijk ten aanzien van kinderen, jongeren en volwassenen met een leerstoornis, in het bijzonder dyslexie, te beïnvloeden en te inspireren.

In het boek, geschreven met Walter Hellinckx, “Als leren pijn doet… Kinderen met een leerstoornis opvoeden en begeleiden”  (Acco, 2018) heeft hij geprobeerd om zijn wetenschappelijke inzichten te vertalen voor ouders en leerkrachten.

Prof. Steven Eggermont
Decaan Faculteit Sociale Wetenschappen, KU Leuven

Prof. Steven Eggermont is decaan van de Faculteit Sociale Wetenschappen (KU Leuven) en actief aan de School for Mass Communication Research, waar hij onderzoek voert naar mediagebruik in de kindertijd en adolescentie en naar de effecten daarvan op de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Hij publiceerde o.a. over het gebruik en de effecten van seksueel georiënteerd  mediagebruik, de relatie tussen media en gezondheidsgedrag en de impact van sociale media op het psychosociaal welzijn van tieners. Hij voert dit onderzoek met collega’s van de universiteiten van o.a. Harvard, Michigan en Ohio State  en werkte aan de University of Pennsylvania, de University of London en de Universiteit van Amsterdam.

Pieter Van Leugenhagen
Managing partner, yondr

yondr is een immersive media agency gespecialiseerd in VR/AR, metaverse- en digital experiences.

Een allround ondernemer, public speaker en business strategist met een voorliefde voor immersive experiences. Als co-founder en managing partner van yondr, pioniert Pieter al meer dan 7 jaar internationaal op het gebied van virtual- & augmented reality. Yondr is een award-winning immersive media agency dat focust op VR/AR, het bouwen van virtuele werelden en digital ervaringen. Naast yondr is Pieter als medeoprichter ook actief binnen de VRTL Academy, waarmee hij samen met zijn partners C-levels en Executives door middel van bootcamps onderdompelt in de wereld van web3, NFT’s en de metaverse.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Geert Lefevere
Psycholoog en psychotherapeut, AZ Sint-Jan Brugge

Geert Lefevere is klinisch psycholoog en psychotherapeut. Hij is werkzaam in het AZ Sint- Janziekenhuis in Brugge, waar hij binnen de dienst psychiatrie instaat voor de psychotherapeutische aanpak. Hij is staflid aan het Korzybski-Instituut, een opleidingscentrum voor Oplossingsgerichte Therapie. Naast de klinische praktijk verzorgt hij opleiding, supervisie en vorming in binnen- en buitenland. Recent verscheen onder zijn redactie: ‘De therapeutische Alliantie. Het Brugs Model van Oplossingsgerichte Cognitieve Systeemtheorie’ (Academia Press).

Moderator

Xavier Taveirne
Journalist

Uw firma op ons congres?

Wil je met uw firma deelnemen aan de vakbeurs/congresmap op het congres?

Impressies

Locatie

Het Concertgebouw, gelegen aan 't Zand, is een cultureel complex in Brugge. 

Met dank aan

Heb je een vraag? Een opmerking?


© TOL. Website door GESELLE.be | Uw privacy