Studieproblemen

Veel leerlingen hebben ernstige studieproblemen bij de overgang naar het secundair onderwijs. De hoeveelheid leerstof, het minder individueel begeleid worden en het zelfstandig werken valt velen zeer zwaar. Ouders willen veelal veel ondersteuning bieden maar ervaren vrij vlug dat dit ofwel niet meer haalbaar is en/of ook niet meer aangewezen is voor het kind.

In de TOL zijn enkele therapeuten reeds jaren gespecialiseerd in studiecoaching bij jongeren uit het secundair en het hoger onderwijs.

Vertrekkend vanuit hun huidige studiemethodiek wordt de jongere geleerd hoe hij op een efficiënte wijze de leerstof kan verwerken. Naast het opmaken van een goede studieplanning om vooral de studiemotivatie te verhogen wordt vooral geleerd hoe men het belangrijkste van een detail kan onderscheiden, samenvattingen, boomstructuren, mind maps, ezelbruggetjes,… komen hierin aan bod. Vakinhoudelijke ondersteuning komt ook aan bod, maar is steeds gekaderd binnen het leren leren.

De jongeren komen afhankelijk van de ernst van hun probleem één maal of meerder malen 1uur per week naar de studiebegeleiding.